Gdy dziewięcioletnia Kasia staje się niespodziewanie strażniczką wielkiej rodzinnej tajemnicy, a niedługo potem starej księgi zawierającej magiczną formułę do wezwania potężnego Cthulhu, nie przypuszcza nawet jak bardzo jej życie nabierze rozpędu i rumieńców.
Dziadek przed śmiercią przekazuje jej informacje na temat zakodowanej księgi, odpowiedzialności i niebezpieczeństw wiążących się ze ściągnięciem na Ziemię tajemniczego gościa. Bohaterce udaje się rozszyfrować formułę i wezwać Cthulhu. Zostaje on największym przyjacielem dziewczynki, choć przyjaźń ta nie jest wolna od konfliktów i problemów. Porozumiewają się telepatycznie, zajadają kanapkami, nie przepuszczają żadnej okazji do dobrej zabawy. Gdy do ekipy dołącza chłopiec z sierocińca, a napotkana starucha przenosi ich w czasie i przestrzeni za pomocą eliksiru, są już tylko o krok od naprawdę groźnej przygody i spotkania z trójką złych agentów polujących na księgę i Cthulhu. Tylko czytelnik zdecyduje jak się zakończy ta historia.
Odrobina magii, garść zwykłego życia i nietypowy pomysł na narrację. To przepis na wciągającą, angażującą, interaktywną książkę. To Ty, czytelniku, podejmujesz decyzje i dokonujesz wyboru, którą drogę obrać w otwierającym się przed Tobą ogrodzie rozwidlonych ścieżek. Kolorowo ilustrowane strony zawierają numerki oznaczające możliwości. Wybierasz jeden z nich, a tym samym opowieść skręca w stronę przez Ciebie wskazaną. Poza tym każdy fragment prowadzi do kolejnego, rzuconego w inne rejony książki. Zabawne jest odkrycie, że czytając w ten sposób, nie liniowo, nigdy nie wiemy ile nam zostało do końca. Ta zmiana perspektywy to niezła lekcja cierpliwości. Przyda się ona także wtedy, gdy zdarzy nam się zgubić trop, pomylić numerek, o co w sumie nietrudno w trakcie odczytywania fabuły przypominającej wielki labirynt.
Jest trochę szukania, przewracania stron, wypieków na twarzy. Jesteśmy w podróży i podejmujemy zarazem grę z ciekawością, oczekiwaniami, gotowymi rozwiązaniami. Po co wszystko podawać na tacy, skoro można bawić się narracją i tworzyć powieść w trakcie jej czytania? A jednak po dotarciu do (któregokolwiek) celu pozostaje niedosyt, jakby niektóre wątki nie zostały w pełni wykorzystane i pociągnięte do logicznego końca. Mimo to pozostaję pod wrażeniem zaimplementowania „poważnego” pomysłu przez autora Macieja Jasińskiego w książce dedykowanej dzieciom, a nawet rozbudowania go w serię.
Tę niezwykłą książkę możesz przeczytać z dzieckiem jeszcze raz. Będzie to już zupełnie inna historia…
Jak wytresować Cthulhu / tom I / Magia dla początkujących
autor: Maciej Jasiński
ilustracje: Jacek Frąś
Wydawnictwo TADAM
oprawa: broszurowa
wiek: 6+
cena okładkowa: 32,90 zł
Trochę jak Słownik Chazarski albo Gra w klasy dla mniejszych ludzi ?. A Cthulhu z serduszkami w oczach skradło moje serce. Kupię sobie, bo moi mali chyba jeszcze za mali
o tak, tak! Małgosia, a to dopiero początek serii hihi 🙂